cafeine henrys coffee

TIJD VOOR EEN CAFEÏNE BOOST! OF TOCH NIET?

Tijd voor een cafeïne boost! Of toch niet?

Een kopje koffie om mee wakker te worden of voor een snelle energie boost tijdens je drukke dag. Veel mensen over de hele wereld drinken koffie en sommige daarvan drinken zelfs meerdere kopjes koffie per dag! Waar de één vol lof spreekt over koffie, moet de ander er niets van hebben.

“Koffie? Nee, die cafeïne is helemaal niet goed voor je,’’ zegt een vrouw tegen haar vriendin als zij haar een kopje koffie aanbiedt. De opmerking zette ons aan het denken. Want hoe zit dat eigenlijk met cafeïne en koffie?
Iedereen reageert anders op de stoffen die we binnenkrijgen, dat geldt ook voor cafeïne. De ene is hier meer gevoelig voor dan de ander. Home Grounds beschrijft drie verschillende groepen:

Hyper-gevoelig: Deze mensen reageren al op een kleine hoeveelheid aan cafeïne. Na één kop koffie kunnen zij al last hebben van slapeloosheid en een versnelde hartslag of kriebels.

Hypo-gevoeligheid: Volgens Home Grounds behoort 1 op de 10 mensen tot deze groep. Zij kunnen een hoge doses aan cafeïne innemen, zonder enige bijwerkingen te ervaren.

Normaal: Hiertoe behoort het grootste deel van de bevolking. Zonder bijwerkingen te krijgen kunnen deze mensen ongeveer 400 microgram cafeïne innemen. In een zwarte kop koffie zit 80 tot 100 microgram. Wanneer het gaat over onderzoeksresultaten en de effecten van koffie, dan zijn de gegevens voornamelijk gebaseerd op deze groep mensen. Uit verschillende studies komen namelijk zowel voor- als nadelen naar voren als het gaat om cafeïne.

energie-cafeïne

DE VOOR- EN NADELEN VAN CAFEÏNE

Hoger energieniveau
Cafeïne wordt opgenomen in je bloedbaan, waardoor het in je hersenen terecht komt. De stof blokkeert een remmende neurotransmitter in de hersenen en dat heeft een stimulerend effect (bron). Kortom, je energieniveau stijgt. Zo word je door koffie gemakkelijker wakker in de ochtend of krijg je een energie boost in de middag.

Concentratieniveau
Dat zelfde stimulerende effect kan er voor zorgen dat je je alert en geconcentreerd gaat voelen. Wanneer je ongeconcentreerd bent en je krijgt cafeïne binnen, dan kan dat als een boost worden ervaren.

Tegen hoofdpijn
Cafeïne wordt ook gezien als een middel tegen hoofdpijn. De stof kan namelijk receptoren, die signalen van binnen of buiten een cel door geven, in het lichaam blokkeren. De bloedvaten vernauwen, dit kan hoofpijn tegen gaan of verminderen (bron).

Koffie stress
Zoals we hierboven hebben gelezen, wordt koffie met cafeïne vaak als een ‘opwekkend’ middel gezien. Maar hierdoor kan je ook meer stress krijgen. De cafeïne zorgt ervoor dat er meer stresshormonen worden aangemaakt, wat cortisol en insuline aanmaakt. Hierdoor kan je je slechter gaan voelen (bron). Dat is ook een reden waarom vaak wordt beweerd dat cafeïne helemaal geen middel is tegen hoofdpijn, maar juist een veroorzaker.

Gewoonte en verslaving
Je lichaam kan snel wennen aan binnenkomende stoffen, dus ook aan cafeïne. Wanneer je vaak koffie drinkt om meer energie te krijgen, went je lichaam daar aan. Op den duur heb je dus meer koffie nodig om hetzelfde effect te kunnen bereiken. Je lichaam wordt er namelijk minder gevoelig voor. Wanneer je lichaam echt verslaafd raakt aan de koffie, kan het zijn dat je lichaam niet meer weet hoe het op een natuurlijke manier energie uit je eten kan halen (bron).

Kortom, er circuleren veel voor en nadelen van koffie en de toegevoegde cafeïne rond op het internet. Er zijn verschillende studies gedaan die komen op voor- of nadelen. De resultaten zijn soms erg verwarrend. Ons advies: drink met mate en het allerbelangrijkste is: GENIET! Zak lekker onderuit met een kop koffie en een goed boek of spreek af met vrienden, en drink een heerlijk bakkie naar keuze! Enjoy!

Laat jij je beïnvloeden door de vele voor- en nadelen die koffie met zich mee brengt?